ماده 511 قانون مجازات اسلامی که بر اثر گسترش اعمال تهدید آمیز نسبت به هواپیما و وسایل نقلیه مشابه تصویب شده است، استحضار میدارد: هر کس به قصد بر هم زدن امنیت کشور و تشویش اذهان عمومی تهدید به بمب گذاری هواپیما، کشتی و وسایل نقلیه عمومی نماید یا ادعا نماید که وسایل مزبور بمب گذاری شده است، علاوه بر جبران خسارات وارده بر دولت و اشخاص به 6 ماه تا 2 سال حبس محکوم می گردد.

همانطور که ملاحظه می شود، عنصر مادی این جرم تهدید یا ادعا نسبت به بمب گذاری در وسایل نقلیه و عنصر روانی آن علاوه بر سوء نیت عام، یعنی عمد در تهدید یا ادعا، عبارت از سوء نیت خاص، به شکل بر هم زدن امنیت کشور می باشد.
تفاوت تهدید یا ادعا آن است که تهدید نسبت به آینده و ادعا نسبت به گذشته است. همین طور تهدید حتماً، عملکرد خود فرد یا فرد و گروه دیگری که وی بر کار آن ها کنترلی دارد، مرتبط است. لیکن ادعا چنین نیست، مثلاً فرد میتواند ادعا کند که دیگری هواپیما را بمب گذاری کرده است.
قطعاً برای شمول ماده ادعا باید کذب و عاری از حقیقت باشد، چرا که اگر کسی واقعاً بمب گذاری کرده و سپس این خبر را به گوش مسئولان مربوط میرساند نه تنها نباید بابت این خبر دادن مجازات شود، بلکه مستحق تشویق هم خواهد بود. هرچند که مجازات او بابت بمب گذاری به جای خود خواهد بود. لیکن به استناد موادی که در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است، موجب برخورداری وی از تخفیف مجازات می گردد.

باتشکر از همراهی شما عزیزان در این مقاله. شما میتوانید در مسیر حقوقی و قضائی خود ما را همواره به عنوان تکیه گاهی محکم در کنار خود بدانید. وکیل ما با سابقه طولانی و فعالیت در عرصه های مختلف حقوقی میتواند بهترین گزینه برای شما عزیزان باشد. پس با ما در تماس باشید.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of