1. ارسال اظهار نامه از سوی زن به شوهر
2. از طریق اجرای ثبت
3. از طریق دادگاه

اظهار نامه نوعی اوراق چاپی موجود در دادگستری است که دارای سه ستون اظهار کننده و مخاطب و موضوع می باشد. اظهار کننده (زوجه)، اظهارات خود را در مورد درخواست مهریه، در ردیف اظهار کننده مینویسد و آن را برای مخاطب (زوج) از طریق دادگاه میفرستد. در ردیف مخاطب، اظهارات زوج نیز ثبت میشود. در این هنگام زوجه همچنان باید تمکین کند، چرا که در غیر اینصورت ناشز محصوب میشود، و نفقه به او تعلق نمیگیرد. ولی نشوز در مهریه زوج تاثیری ندارد. البته اکنون دفاتر خدمات قضایی، ثبت و ارسال اظهار نامه را برعهده دارند.
اگر مرد توانایی پرداخت مهریه داشت اما از پرداخت آن خودداری میکرد، زوجه مهریه خود را به اجرا میگذارد. چنانچه ظرف مدت ده روز، زن دارایی شوهر را معرفی کند، فوراً نسبت به توقیف آن ها اقدام میشود. اگر دارایی زوج فقط حقوق او باشد (اگر همسر دیگری نداشته باشد) تا یک چهارم آن ماهانه به زوج تعلق میگیرد، تا زمانی که مهریه کاملا گرداخت شود. و مرد تا پرداخت کامل مهریه زن نمیتواند از کشور خارج شود. اما در صورتی که مرد اموال دیگری غیر از حقوق داشته باشد دادگاه اموال او را به استثنای مستثنیات دین میفروشد و مهریه از این طریق پرداخت میشود.
اما اگر مرد توانایی مالی نداشت، زن میتواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و دادخواستی مبنی بر مطالبه مهریه به دادگاه بدهد. دادگاه به دادخواست او رسیدگی میکند، در صورتی که زوجه مستحق دریافت مهریه باشد، حکم به پرداخت مهریه میدهد. در این صورت مرد موظف میشود از زمان تعیین شده توسط دادگاه مهریه همسرش را بپردازد. اگر مرد مالی داشته باشد و زن فکر کند که در طول مدتی که دادگاه تشکیل میشود مرد آن مال را میفروشد یا جابجا میکند از دادگاه میخواهد قرار تاٌمین خواسته صادر کند. با این درخواست قرار تاٌمین صادر میشود و مال تا صدور حکم دادگاه، توقیف میشود. از این مال تاٌمین شده میتوان، مهریه را برداشت در غیر اینصورت عدم پرداخت مهریه ضمانت اجرایی دارد.
اگر مرد مازاد بر مستثنیات دین دارای تمکین مالی باشد وصول مهریه از طریق اجرای ثبت یا مراجعه به دفتر خانه سهل الوصول تر است. مهلت تجدید نظر خواهی از رای دادگاه در خصوص مهریه بیست روز است. زوجین ظرف این مدت میتوانند به رای دادگاه اعتراض کنند. بعد از اینکه رای دادگاه قطعی شد زوجه ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی را اعمال میکند. یعنی اگر مرد بدهی خود را پرداخت تکتد به زندان می رود، اما اگر توسط دادگاه معسر شناخته شود، دادگاه رای به اعسار یا تقسیط حسب مورد مهریه میدهد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of