پولشویی در تعریف سازمان پلیس کیفری، عبارت است از هر نوع عمل یا اقدام به عمل، که برای مخفی کردن یا تغییر ظاهر و هویت عایدی های نامشروع، به طوری که وانمود شود از منابع قانونی سرچشمه گرفته است. تصویب لایحه مبارزه با پولشویی در دولت های قبل و تصویب آن در مجلس هفتم، از اقداماتی می باشد که می تواند گام مهمی در اجرایی نمودن اصل ۴۹ قانون اساسی کشور باشد. شما عزیزان میتوانید با بهره گیری از تخصص وکیل و مشاور حقوقی ما برای حل مشکلاتتان کمک بگیرید.

واژه پولشویی «money Launderiny» جدیداً وارد مفاهیم اقتصادی و مشمول جرایم گردید. گفته می شود این اصطلاح مالکیت مافیا بر دستگاه های لباسشویی سکه ای در آمریکا گرفته شده است در دهه ۱۹۲۰ گانگسترها مبالغ هنگفتی به صورت نقد از راه اخاذی، فحشا، قمار، قاچاق، مشروبات الکلی و… به دست می آوردند و ناچار بودند منبعی برای وجوه غیر قانونی خود معرفی نمایند
یکی از راه های رسیدن به این هدف، خرید واحدهای تجاری قانونی و تلفیق عایدات غیرقانونی خود با عایدات قانونی و مشروعی بود که آنها از این مرکز تجاری به دست می آوردند. دستگاه های رختشویی سکه ای به این دلیل انتخاب شدند که از طریق این دستگاهها روزانه وجوه نقد زیادی کسب می شد و حساسیتی هم بر نمی انگیخت. در قضیه واترگیت در سال ۱۹۷۳ در آمریکا، برای نخستین بار اصطلاح پولشویی وارد مطبوعات شد و در سال ۱۹۸۲، به متون قضایی و حقوقی آمریکا راه یافت.
پولشویی یک پدیده جهانی است که از طریق جامعه مالی بین المللی صورت می گیرد. برای بیان اهمیت میزان پولشویی در جهان، به بعضی از آمارهای ارائه شده توجه بفرمایید. براساس گزارش کمیسیون بانکی icc در دهلی نو به تاریخ دسامبر ۲۰۰۳، آخرین آماری که از میزان پول حاصل از جنایت ارائه شد، مبلغی حدود ۷۸ تریلیون دلار اعلام گردید.
براساس تحقیق صندوق بین المللی پول، جمع فعالیت های پولشویی برای تطهیر درآمدهای حاصل از جنایت بین ۲ تا ۵ درصد درآمد ناخالص داخلی دنیا GDP را تشکیل می دهد.
طبق آمار دیگر در اروپا و آمریکا، قاچاقچیان در دقیقه ۲۳۱۵۵ دلار درآمد دارند و موفق می شوند ۹/۹۹% آن را به حساب های امن بانکی بسپارند.
سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی در سال ۱۹۹۳ از تطهیر سالانه دست کم ۸۵ میلیارد دلار سود حاصله از قاچاق مواد مخدر خبر می دهد.

پولشویی در اصل فرایندی است که صاحبان دارایی های غیرقانونی، ثروت و دارایی های خود را به صورت قانونی جلوه می دهند و به عبارتی پول کثیف، غیرقانونی و نامشروع در چرخه ای از مبادلات قانونی گذارده می شود تا پس از خروج از این چرخه قانونی و تمیز جلوه دهد.
قاچاق مواد مخدر مهم ترین بخش این پدیده است. کنفرانس ۱۹۹۴ سازمان ملل در مورد جنایت سازمان یافته، تجارت جهانی مواد مخدر را سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد نموده یعنی بیش از تجارت جهانی نفت، اعتیاد به مواد مخدر ریشه در زخم های روانی و ناکامی های اجتماعی دارد که زندگی روزمره در جوامع، بر مردم وارد می کند.
بنابراین، تا آینده نزدیک مصرف گسترده مواد مخدر به رغم سرکوب ادامه خواهد یافت و تجارت آن را به سود آورترین تجارت ما و در اکثر جنایات دیگر تبدیل خواهد کرد. معاملات اسلحه، جعل اسکناس و اسناد مالی، باجگیری و اخاذی، کالاهای تقلبی، فروش کالاهای مسروقه، قاچاق اشیاء هنری و باستانی، و هر آنچه که دقیقاً به دلیل ممنوعیتش در یک محیط اجتماعی دارای ارزش افزوده می شود را می توان در واژه پولشویی جای داد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of