جرم انتقال مال غیر از ترکیب دو واژه انتقال و مال غیر تشکیل شده است که هر یک را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

  1. واژه انتقال به معنای از بین رفتن مالکیت مالک نسبت به مال یا اموال معین به نفع مالک جدید است بعضی از انتقال‌ها به اراده مالک است، مانند خرید و فروش و بعضی دیگر قهری است مانند ارث.
  2. مال نیز هر آنچه که در عالم به وجود آید اطلاق می‌شود و به هر شی که با صفات معین توصیف شود مال اطلاق می‌شود. بنابراین به طور مثال حق سرقفلی که مستقلا قابل نقل و انتقال نیست مال محسوب نمی‌شود.

بنابراین جرم انتقال مال غیر عبارت است از :انتقال نامشروع و غیرقانونی هر نوع مال متعلق به غیر(چه عین مال باشد و چه منفعت آن) توسط اشخاص، اعم از حقیقی و حقوقی به دیگری با سوءنیت و مهیا نمودن مقدمات قبلی در قالب عقود به منظور به دست آوردن منافع مادی به طور ناحق را جرم انتقال مال غیر گویند.

ارکان جرم انتقال مال غیر عبارتست از:

  • رکن مادی جرم که بر خلاف کلاهبرداری بسیط است یعنی احتیاج به وسایل متقلبانه، اغفال مال باخته و تسلیم مال توسط او به کلاهبردار ندارد در این جرم بزه دیده در صحنه جرم حضور ندارد تا اغفال شود به طور مثال تنظیم قولنامه و امضای آن.
  • رکن معنوی یعنی وجود قصد مجرمانه به عبارتی فعل و انفعال ذهنی مرتکب بر انجام عمل مجرمانه است و لازم است رفتار ارتکابی همراه با علم و اراده باشد.
  • رکن قانونی که همان مواد و آمار قانونی است که قانونگذار در کتاب‌های قانون آورده است.

انتقال مال غیر چه مجازاتی دارد؟

انتقال مال غیر جرمی مستقل است و با کلاهبرداری فرق دارد اما مجازات این دو جرم یکسان است بنابر این کسی که اقدام به انتقال مال غیر می کند به مجازات های زیر محکوم می شود

حبس از یک تا هفت سال پرداخت جزای نقدی معادل مالی که گرفته است.رد مال به صاحبش اگر مرتکب از کارکنان دولت باشد به انفصال ابد از خدمات دولتی محکوم خواهد شد اگر متهم به دلایلی مستحق تخفیف باشد مانند رضایت شاکی خصوصی کهولت سن و….دادگاه نمی تواند مجازات حبس او را از یک سال کمتر کند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of