شرکت سهامی خاص یکی از رایج‌ترین شرکت‌هایی است که در ایران به ثبت میرسد و از نظر ساختار شبیه به شرکت با مسئولیت محدود میباشد .

شرکت سهامی خاص به شرکتهایی گفته می‌شود که تمام سرمایه شرکت در موقع تاسیس توسط موسسات تامین گردیده است.

برای ثبت شرکت‌های سهامی خاص به حداقل ۳ نفر سهام دار و ۲ نفر بازر نیاز است .

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص ۱۰۰۰۰۰۰ (یک میلیون ریال) می‌باشد و هیچگونه ممنوعیت قانونی برای میزان سرمایه شرکت وجود ندارد و سرمایه می‌تواند همان حداقل قانونی باشد و سرمایه شرکت به سهام مساوی تقسیم می‌گردد . سرمایه ثبتی برای اخذ وام یا تسهیلات بانکی، اخذ نمایندگی دیگر شرکت‌ها ، انعقاد قرارداد با شرکت‌های دولتی و یا خصوصی  و … می‌تواند حائز اهمیت باشد.

برای ثبت این نوع شرکت باید در زمان تاسیس ۳۵ درصد سرمایه ثبتی شرکت را در حساب بانکی که به نام شرکت در شرف تاسیس باز شده است واریز نمایند و در مدتی که شرکت به ثبت می‌رسد نمی‌توان این پول را از حساب برداشت کرد

شرایط شرکا یا سهامداران برای ثبت شرکت سهامی خاص:

  1. حداقل افراد برای ثبت شرکت سهامی خاص پنج نفر است و حداکثری برای آن تعیین نشده است .
  2. هیئت مدیره در شرکت های سهامی خاص حتما از بین سهامداران باید انتخاب شوند .
  3. مدت تصدی هیئت مدیره حداکثر دو سال و بازرسین یک سال میباشد و تمدید دوباره آن بلامانع است .
  4. هیئت مدیره یا مدیران قابل عزل می‌باشند .
  5. یک شخص حقوقی را می‌توان به مدیریت شرکت انتخاب نمود که در این صورت این شخص حقوقی باید یک نفر را به نمایندگی دائمی خود جهت انجام وظایف مدیریت معرفی نماید .
  6. در صورتی که یک یا چند نفر از اعضای شرکت فوت کنند یا استعفا دهند یا سلب شرایط شوند اعضای علی البدل جای آنان را خواهند گرفت و در صورتی که عضو علی البدل مشخص نشده باشد و تعداد کافی برای پر کردن محل های خالی نباشد مجمع عمومی عادی جهت تکمیل اعضا باید تشکیل شود .

جهت ثبت شرکت سهامی خاص با مراجعه به سایت اداره کل ثبت شرکت‌ها به آدرس sherht.ssaa.ir مدارک لازم جهت ثبت شرکت را تهیه نمایید

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of