ثبت شرکت‌های سهامی عام یکی دیگر از انواع شرکت‌هایی هستند که در ایران به ثبت میرسند و به این دلیل سهامی عام نام دارند که قسمتی از سرمایه شرکت از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌شود یعنی صاحبان سهام ، سهام خود را از طبق بورس اوراق بهادار به افراد عام واگذار می‌کنند و مالکیت شرکت خود را با آنها به اشتراک می‌گذارند . ثبت شرکت های سهامی بیشتر برای افرادی مناسب است که قصد انجام پروژه‌های بزرگ را دارند .

در ثبت شرکت‌های سهامی عام تعداد افراد بیشتر از دیگر شرکت‌های به ثبت رسیده می‌باشد به این دلیل که دریافت سهام این شرکت‌ها بسیار راحت است و هنگامی که پذیره نویسی برای این شرکت‌ها آغاز می‌شود مردم می‌توانند به شعب بانک‌های نام برده مراجعه کنند و سهام این شرکت‌ها را خریداری فرمایند و به همین دلیل خیلی راحت تر میتوان از سرمایه کوچک‌تر افراد سرمایه‌های بزرگ به دست آورد .

نکته : نقل و انتقال سهام این نوع شرکت‌ها بسیار آسان بوده و برای انتقال آنها نیاز به رضایت دیگر سهامداران نمی‌باشد .

در اسم این نوع شرکت‌ها باید حتما عبارت (سهامی عام) ذکر شود .( لازم به ذکر است که در تمامی اوراق و اسناد و اطلاعیه‌ها و آگهی شرکت این نام باید ذکر شود)

حداقل سهام برای ثبت شرکت های سهامی عام ۵۰۰۰۰۰۰ (پنج میلیون ریال) می‌باشد که سهامداران باید حداقل ۲۰ درصد آن را تعهد و حداقل ۳۵ درصد آن را در حسابی که به نام شرکت در شرف تاسیس خود باز نموده‌اند واریز نمایند .

مدارک لازم جهت کسب اجازه پذیره نویسی شرکت در شرف تاسیس سهام عام از مرجع ثبت شرکت‌ها

  • دو نسخه طرح اظهارنامه شرکت سهامی عام
  • دو نسخه طرح اساسنامه شرکت سهامی عام
  • دو نسخه طرح اعلامیه پذیره نویسی
  • گواهی بانک مبنی بر واریز حداقل ۳۵٪ سرمایه تعهد شده توسط موسسات
  • فتوکپی شناسنامه موسسات

مدارک لازم جهت تاسیس شرکت سهامی عام

  1. دو نسخه اظهارنامه
  2. دو نسخه اساسنامه . توضیح: اینکه از طرح اساسنامه این مجلد می‌توان بعنوان اساسنامه استفاده نمود و در این مرحله در ماده ۶ اساسنامه سرمایه‌ای که در هنگام پذیره نویسی تعهد شده به اضافه ۲۰٪ سرمایه تعهد شده توسط موسسات قید گردد.
  3. دو نسخه صورت‌جلسه مجمع عمومی موسسات
  4. دو نسخه صورت‌جلسه هیات مدیره (تعداد مدیران حداقل ۵ نفر می‌باشد)
  5. آگهی دعوت مجمع موسسات در روزنامه تعیین شده
  6. فتوکپی شناسنامه مدیران(در مورد اشخاص حقوقی ارائه برگه نمایندگی الزامی می‌باشد)
  7. گواهی بانکی مبنی بر واریز حداقل ۳۵٪  سرمایه شرکت
  8. ارائه مجوز یا موافقت اصولی یا مجوز از مراجع ذی‌صلاح در صورت نیاز

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of