مفهوم حجب 

حجب یک واژه عربی است که دو معنی برای آن آمده است: پوشیدن و منع

حجب به معنای موانع یا محرومیت وارث از بعض یا تمام ارث است.

در تعریف حقوقی حجب به معنای وارثی که به واسطه بودن خویشاوند یا وارثین دیگر به صورت کلی یا جزئی از ارث محروم می شوند.

وارث محروم کننده را حاجب و وارث محروم شونده را محجوب گویند. گاهی حاجب مانع ارث بردن محجوب از تمام سهم الارث او می شود و به صورت کلی از ارث بردن محروم می کند، ولی گاهی هم باعث محرومیت کلی محجوب نمی شود و فقط بخشی از سهم الارث محروم می شود.

دو نوع حجب وجود دارد:  الف- حجب نقصانی ب- حجب حرمانی

الف- حجب نقصانی: به این معناست که با وجود یک فرد در بین وراث فرد دیگری از مرتبه بالاتر که سهم خوبی در ارث دارد به مرتبه پایین تر که سهم کمتری می شود سقوط می کند. مثل زوجه میت در حالتی که میت فرزند نداشته باشد یک چهارم ارث می برد ودر صورتی که فرزند داشته باشد زوجه میت یک هشتم ارث می برد.

ب- حجب حرمانی: این نوع از حجب به این معناست که هر فردی که ارتباط نزدیکتری با متوفی داشته باشد منانع از ارث بردن فردی می شود که ارتباط دورتری با متوفی دارد. مثل محروم شدن خواهرزاده در صورت وجود خواهر و برادر.

حجب از رد

بعضی مواقع شرایطی پیش می آید که اموال بین وراث تقسیم می شود ولی اموالی اضافه باقی می ماند، اموال باقی مانده باید بین وراث مشخص شده تقسیم شود مگر وارثی که محجوب شده باشند، در این صورت از تقسیم اموال ارثی به آنها تعلق نمی گیرد که در اصطلاح حقوقی به آن حجب از رد گویند.

در بین وراث افرادی هستند که هر چقدر هم اموال مورث زیاد باشد فقط به اندازه سهم مشخص شده ارث می برند و به هیچ عنوان اضافه بر آن ارثی نمی برند. مثل: ۱- زوج نمی تواند بیشتر از یک دوم ارث ببرد در صورت عدم وجود وراث نسبی ۲- مادر بیشتر از یک ششم ۳- زوجه بیشتر از یک چهارم به هیچ عنوان ارث نمی برد.

به طور کلی مبحث ارث و حجب به دلیل قوانین پیچیده و خاص از اهمیت ویژای برخوردار هست و افرادی که با مسائل حقوقی ارث و موانع آن رو به رو می شوند برای اینکه بتوانند به راحتی به سهم الارث خود برسند می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ها و احقاق حق خود و اطرافیانشان از افراد با تجربه و دارای تخصص مثل وکیل خبره یا مشاوره حقوقی به صورت تلفنی یا حضوری کمک بگیرند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of