افراد هر جامعه دارای حقوقی هستند که هیچ کس حق ندارد به آن تجاوز کند و به آن صدمه و خدشه ای وارد کند . این موضوع دامنه گسترده ای دارد و از برداشتن بی اجازه وسایل دیگران شامل می شود که خدشه به حق مالکیت افراد است و تا تجاوز به جسم آنها را در بر می گیرد . کسی که به بدن دیگری تجاوز کند ، مجرم است و با توجه به میزان آسیبی که به بدن دیگری وارد کرده است ، مجازات انتظارش را می کشد . یکی از این آسیب ها رابطه جنسی به زور با دیگری است که در همه جوامع و همه دوران ها عملی بسیار زشت است که شدید ترین مجازات ها برای آن در نظر گرفته شده است .

زنای به عنف چیست

زنای به عنف یکی از انواع زنا است . زنا یعنی رابطه جنسی بین زن و مردی که با هم زن و شوهر نیستند . عنف نیز به معنای خشونت و زور است . از این رو زنای به عنف یعنی اینکه مردی به زور و بدون رضایت زنی اقدام به رابطه جنسی با او نماید که در اصطلاح به آن تجاوز به عنف نیز می گویند . علاوه بر این در تبصره 2 ماده 224 قانون مجازات اسلامی سال 92 آمده است که هر گاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی ، خواب یا مستی زنا کند ، رفتار او در حکم زنای به عنف است . هم چنین در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربابش ، تهدید و یا ترساندن زن ، اگرچه موجب تسلیم او شود ، در حکم زنای به عنف است .

مجازات زنای به عنف

مجازات زنا به عنف مجازات حدی است . مجازات این عمل قبیح در ماده 224 قانون مجازات اسلامی آمده است . با توجه به این ماده مجازات زنای به عنف اعدام زانی ( کسی که اقدام به زنا کرده است ) می باشد . در اجرای این حکم فرقی بین اینکه زانی جوان یا غیر جوان است و اینکه محصن با غیرمحصن است وجود ندارد .
علاوه بر این در زنا به عنف در صورتی که زن باکره باشد ، مرتکب علاوه بر مجازات زنای به عنف باید ارش بکارتی که از بین برده است و مهرالمثل زن را بپردازد ولی اگر زن باکره نباشد ، علاوه بر اینکه به مجازات اصلی محکوم می شود باید تنها مهرالمثل را پرداخت کند .

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of