عمل زنا یکی از قبیح ترین اعمال در دین مبین اسلام است که برای آن سنگین ترین مجازات ها در نظر گرفته شده است . جرم زنا انواع مختلفی دارد از جمله زنای محصنه ، زنای غیر محصنه ، زنای با محارم و تجاوز به عنف . در همه انواع زنا باید یک سری شرایط محقق شود تا بتوان گفت ، زنا رخ داده است و مجازات سنگسار یا اعدام اعمال شود . درباره این شرایط در مقاله زنا چیست صحبت کردیم برای مثال فرد زانی باید از اینکه در حال انجام یک عمل حرام و نامشروع است آگاه باشد و هم چنین در انجام این کار قصد داشته باشد یعنی با اختیار خودش دست به این کار زده باشد . اما آیا در بین شرایط تحقق جرم زنا ، بلوغ شرط است ؟ و اگر هست حکم آن چیست ؟

زنای فرد نابالغ

فرد نابالغ یعنی کسی که به سن بلوغ نرسیده است . در شرایط تحقق جرم زنا آمده است که در صورتی که زانی ( یعنی مرد زنا کار ) یا زانیه ( یعنی زن زناکار ) نابالغ باشد ، جرم زنا صورت می گیرد . بنابراین در صورتی که یک رابطه جنسی به اندازه ای که حد زنا است بین یک فرد بالغ و یک فرد نابالغ رخ دهد ، زنا به وقوع پیوسته است .

حکم زنای فرد نابالغ

حال باید ببینیم حکم زنای فرد نابالغ چیست ؟ در تبصره 2 ماده 222 قانون مجازات اسلامی آمده است که : ” هرگاه طرفین یا یکی از آنها نابالغ باشد ، زنا محقق است . لکن نابالغ مجازات نمی شود و حسب مورد به اقدامات تامینی و تربیتی مقرر در کتاب اول این قانون محکوم می گردد ” . بنابراین با توجه به این ماده در می یابیم که فرد نابالغ اگرچه مرتکب جرم زنا شده است اما مجازات حدی که در سایر انواع زنا جاری است در مورد او اجرا نخواهد شد.
البته در ماده 228 همین قانون آمده است که : ” در زنا با محارم نسبی و زنای محصنه چنان چه زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد ، مجازات زانیه فقط صد ضربه شلاق است ” . بنابراین مجازات زنای مرد نابالغ با زن بالغ ، متوجه مرد نیست و تنها زن به صد ضربه شلاق محکوم خواهد شد .

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of