یکی از جرایمی که امروزه پرونده های زیادی را در مراجع قضایی به خودش اختصاص داده ، جرم توهین است . توهین در لغت به معنای خوار کردن ، خوار شمردن ، ضعیف و سست شمردن ، حقیر و سبک داشتن ، می باشد . برای پیشگیری از جرم توهین و فحاشی در اغلب کشورهای مجازات بسیار سختگیرانه ای تعیین شده است . توهین به حیثیت و آبرو اشخاص لطمه وارد می کند . در کشور ما نیز توهین و فحاشی جرم شناخته شده است و مجازات آن در قانون مجازات اسلامی بیان شده است .

جرم توهین چیست ؟

جرم توهین نیز مانند بقیه جرایم دارای عناصر مادی ، معنوی و قانونی می باشد .

عنصر قانونی جرم توهین ، عنصر قانونی جرم همانطور که در مقاله جرم چیست بیان کرده ایم هر عملی است که طبق قانون جرم شناخته شده باشد . قانونگذار طبق مواد 608 ، 609 قانون مجازات اسلامی توهین را ، جرم شناخته و برای آن مجازات تعیین کرده است . براساس این دو ماده توهین و فحاشی و استعمال الفاظ رکیک را مشمول مجازات دانسته و با توجه به سمت کسی که مورد توهین قرار گرفته مجازات آن تعیین می گردد .

عنصر مادی جرم توهین با هرگونه رفتار مجرمانه اعم از انجام فعل یا ترک فعل محقق می گردد . به عنوان مثال : فحاشی کردن ، هل دادن ، ….

عنصر روانی یا معنوی جرم توهین در واقع به طور دقیق نمی توان برای آن چهارچوبی تعیین کرد ، بلکه طبق عرف باید رفتار یا عملی که توهین محسوب می شود را تشخیص داد ، در واقع می توان گفت توهین خدشه وارد کردن به حیثیت و آبروی فرد دیگر است که بسته به شرایط و اوضاع و احوال بررسی می گردد .

مجازات جرم توهین

در قانون مجازات جرم توهین به افراد دو دسته است : دسته اول توهین به افراد عادی که در ماده 608 آمده “توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود . ”
دسته دوم افراد که در ماده 609 قانون مجازات آمده است : هركس با توجه به سمت، به يكي از روساي سه قوه يا معاونان رئيس جمهور يا وزرا يا يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي يا نمايندگان مجلس خبرگان يا
اعضاي شوراي نگهبان يا قضات يا اعضاي ديوان محاسبات يا كاركنان وزارتخانه ها و موسسات و شركتهاي دولتي و شهرداريها، در حال انجام وظيفه يا به سبب آن توهين نمايد ، به سه تا شش ماه حبس و يا تا ( 74 ) ضربه شلاق و يا پنجاه هزار تا يك ميليون ريال جزاي نقدي محكوم مي شود .

جرم توهین از جرایم قابل گذشت است یعنی اینکه با شکایت شاکی یا متضرر از جرم آغاز می شود و شاکی حق این را دارد که مرتکب را ببخشد ، گذشت شاکی خصوصی باعث می شود پرونده در هر مرحله ای که از رسیدگی قرار دارد متوقف شود و در دادسرا پرونده مختومه شود . اختتام پرونده با صدور قرار موقوفی تعقیب انجام می شود .

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of