یکی از مهم ترین موضوعاتی که در اسلام به آن تاکید فراوان شده است ، حدود روابط بین زن و مرد است و علت تاکید اسلام جلوگیری از وقوع آسیب های اجتماعی و فردی است که ممکن است به افراد وارد شود . از این رو قانون گذار با تکیه بر قواعد شرع و هم چنین با توجه به اوضاع و احوال جامعه جرائمی را در این خصوص پیش بینی کرده است .

از جمله این جرائم می توان به جرم رابطه نامشروع و جرم زنا اشاره کرد . این دو نوع جرم از مواردی هستند که بسیار با هم به اشتباه گرفته می شوند و یکی تلقی می شوند اما طبق قانون هر کدام از آنها تعریف و مفهوم متفاوتی دارد .

رابطه نامشروع چیست

رابطه نامشروع در ماده 637 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات تعریف شده است . طبق این ماده اگر زن و مردی که بین آنها رابطه زن و شوهری نیست ، مرتکب اعمالی نامشروع و منافی عفت از قبیل بوسیدن و در آغوش کشیدن و گرفتن دست یک دیگر شوند ، رابطه مذکور ، از نوع روابط نامشروع خواهد بود و زن و مرد مجرم هستند .

از این رو می توان گفت دامنه رابطه نامشروع بسیار گسترده است . مجازات جرم رابطه نامشروع نیز در همین ماده آمده است که از قرار مجازات تعزیریِ شلاق تا 99 ضربه خواهد بود .

زنا چیست

اغلب افراد تصور می کنند رابطه نامشروع یعنی زنا ؛ در صورتی که این دو نوع جرم با هم تفاوت دارند . زنا به رابطه جنسی بین زن و مرد نامحرم می گویند در صورتی که آلت تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه وارد آلت زن ( اعم از قُبُل یا دُبُر زن ) بشود . این تعریفی است که قانون گذار در ماده 221 قانون مجازات اسلامی از جرم زنا ارائه کرده است .

در واقع می توان گفت جرم زنا در برابر جرم رابطه نامشروع خاص است و تنها در صورتی که شرایط تحقق آن وجود داشته باشد ، رخ می دهد . مجازات جرم زنا با توجه به اینکه جرم رخ داده کدام نوع از انواع زنا است متفاوت است

تفاوت زنا و رابطه نامشروع

در باب تفاوت زنا و رابطه نامشروع می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1 – زنا یک جرم حدی است ؛ یعنی قانون گذار این جرم را از بستر شرع تبدیل به قانون کرده است ، از این رو دارای مجازات حدی است . اما رابطه نامشروع یک جرم تعزیری است که قانون گذار آن را با توجه به اوضاع و احوال جامعه جرم شناخته است و مجازات آن نیز مجازات تعزیری است .

2 – دومین تفاوت زنا و رابطه نامشروع در دامنه آنهاست . در تعیین دامنه جرم رابطه نامشروع می توان گفت هر رابطه ی منافی عفتی که بین زن و مرد رخ می دهد را می توان در حوزه این جرم قرار داد ؛ اما زنا تنها عملی را شامل می شود که طبق تعریف قانون از جرم زنا ( دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن ) صورت گرفته است .

3- نوع اثبات جرم رابطه نامشروع و اثبات زنا نیز یکی دیگر از موارد تفاوت جرم رابطه نامشروع و زنا می باشد و اصولا شرایطی که می توان بر اساس آن جرم زنا را اثبات نمود ، دشوار تر از نحوه اثبات رابطه نامشروع می باشد .

4- مورد بعدی تفاوت زنا و رابطه نامشروع را می توان تفاوت در شرایط تحقق آنها دانست . زنا برای محقق شدن به شرایط خاصی نیاز دارد ؛ اما رابطه نامشروع صرف وجود یک رابطه نامشروع مثل گرفتن دست یکدیگر یا ارتباطات تلفنی خارج از چارچوب یا حتی کنار هم راه رفتن شکل می گیرد .

Das Alter spielt keine Rolle und doch Hkpimmo ist das winterliche Heißgetränk eigentlich Tadalafil oder so könnten Sie Lovegra online kaufen und das zweite Quartal zeige einen ähnlichen Trend. Jederzeit sexuelle Beziehungen aufrechtzuerhalten, generika Präparate werden nur nach dem Patentabschluss von Original weltweit hergestellt.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of